Wednesday, September 21, 2011

Salah Laku Jenayah

Jenayah
Jenayah ialah perbuatan yang melanggar undang-undang, yang mana perbuatan itu boleh dihukum dengan undang-undang. Murid sekolah juga tidak terkecuali dan dikenakan tindakan undang-­undang di bawah Akta Kanun Keseksaan, jika melakukan kesalahan jenayah.

Jenis Salah Laku Jenayah
Mencuri
Sesiapa yang mengambil apa-apa harta tanpa kerelaan orang itu adalah mencuri. Jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara sehingga tujuh (7) tahun atau denda atau kedua-duanya sekali (Seksyen 379 Kanun Keseksaan).

Jika melakukan kesalahan mencuri kenderaan akan disabitkan dengan kesalahan mencuri kenderaan dan boleh dihukum penjara tujuh (7) tahun atau denda atau kedua-duanya sekali (Seksyen 379 A Kanun Keseksaan).

Peras Ugut
Sesiapa yang sengaja menakut-nakutkan seseorang dengan niat meminta sesuatu yang berharga adalah melakukan kesalahan pemerasan. Jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara sehingga tiga (3) tahun atau denda atau kedua-duanya sekali (Seksyen 384 Kanun Keseksaan).

Rompak (Samun)
Sesiapa yang melakukan kesalahan mencuri dengan adanya unsur ugutan adalah dikatakan melakukan jenayah rompak. Jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara sehingga sepuluh (10) tahun dan denda (Seksyen 392 Kanun Keseksaan).

Jika melakukan kesalahan merompak menggunakan senjata (kayu, pisau dan lain-lain) adalah melakukan jenayah rompak bersenjata. Jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara sehingga sepuluh (10) tahun atau denda atau sebat (Seksyen 392 / 397 Kanun Keseksaan).

Bergaduh
Sesiapa (2 orang atau lebih) mengganggu ketenteraman awam dengan bergaduh di tempat awam adalah melakukan kesalahan ‘gaduh-gempar’. Jika sabit kesalahan boleh dipenjara satu (1) bulan atau denda RM200 (Seksyen 160 Kanun Keseksaan).

Menyebabkan Kecederaan
Sesiapa yang menyebabkan kecederaan badan atau anggota badan atau mendatangkan kelemahan tubuh seseorang adalah melakukan kesalahan menyebabkan kecederaan (menumbuk, menendang, dll). Jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga satu (1) tahun atau denda sehingga RM 2,000 atau kedua-duanya sekali (Seksyen 323 Kanun Keseksaan).

Jika perbuatan itu mendatangkan luka dengan menggunakan senjata (kayu, pisau, gunting, pensel, pen, dIl) akan disabit dengan kesalahan mencederakan dengan senjata. Jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga tiga (3) tahun atau denda atau sebatan, atau mana-mana dua dari hukuman tersebut (Seksyen 324 Kanun Keseksaan).

Jika perbuatan mencederakan dengan senjata itu sehingga menyebabkan mangsa cedera parah (patah tangan / kaki atau keretakan tulang) akan disabitkan dengan kesalahan mendatangkan cedera parah. Jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga sepuluh (10) tahun dan denda atau sebatan (Seksyen 326 Kanun Keseksaan).

Mencabul Kehormatan

Sesiapa yang menyerang atau menggunakan kekerasaan dengan niat untuk mencabul kehormatan seseorang adalah melakukan kesalahan mencabul kehormatan. Jika sabit kesalahan boleh dipenjara dua (2) tahun atau denda atau sebat (Seksyen 354 Kanun Keseksaan).

Melakukan Kelucahan
Sesiapa yang melakukan perbuatan lucah, menyebut perkataan lucah atau menyanyi lagu-lagu lucah di tempat awam. Jika sabit kesalahan boleh dihukum tiga (3) bulan penjara atau denda atau kedua-duanya sekali (Seksyen 294 Kanun Keseksaan).

Gengsterisme / Kongsi Gelap
Terlibat dalam kumpulan / secara individu melakukan kegiatan jenayah seperti meminta wang perlindungan, menindas, peras ugut, melawan guru, membawa senjata, dan seumpamanya. Sesiapa yang menjadi ahli kongsi gelap boleh dihukum dengan diletakkan di bawah pengawasan polis sehingga 5 tahun (Seksyen 15, Akta Mencegah Jenayah 1959).

2 comments: