Rasional
Suasana bilik darjah yang bersih dan ceria dapat mewujudkan proses pengajaran dan pembelajaran yang kondusif.
Matlamat
Pengurusan kelas yang berkesan dan konsisten.
Objektif
i. Mewujudkan bilik darjah yang bersih dan ceria serta bermaklumat.
ii. Membina kreativiti pelajar dalam melahirkan idea untuk mewujudkan kelas bersih dan ceria.
iii. Memupuk nilai-nilai murni dalam kalangan pelajar seperti bekerjasama, hormat-menghormati, menghargai dan tolong-menolong.Sasaran
Semua kelas dan pelajar.
Jangka masa
Januari hingga November 20XX/ Sepanjang tahun.
Anggaran kos
RM30.00 X 28 minggu = RM840.00
(Tempat pertama mingguan = RM15.00 / Tempat kedua = RM10.00 / Tempat ketiga = RM5.00)
Sumber kewangan
i. SUWA
ii. PIBG
Sumber tenaga
i. Guru
ii. Pekerja sokongan
iii. Pelajar
Jadual pelaksanaan
Bil | Aktiviti | Jan | Feb | Mac | Apr | Mei | Jun | Jul | Ogo | Sep | Okt | Nov | Dis | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
M1 | M2 | M3 | M4 | M1 | M2 | M3 | M4 | M1 | M2 | M3 | M4 | M1 | M2 | M3 | M4 | M1 | M2 | M3 | M4 | M1 | M2 | M3 | M4 | M1 | M2 | M3 | M4 | M1 | M2 | M3 | M4 | M1 | M2 | M3 | M4 | M1 | M2 | M3 | M4 | M2 | M3 | M4 | M1 | M1 | M2 | M3 | M4 | ||
1 | Keceriaan kelas |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 | Penilaian |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 | Penyampaian hadiah |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Syarat-syarat Pertandingan Kebersihan dan Keceriaan Kelas
i. Pertandingan melibatkan semua kelas.
ii. Penilaian dibuat melibatkan aspek yang berikut:-
a. Kebersihan lantai, tingkap, siling dan dinding.
b. Papan kenyataan hadapan (maklumat kelas dan maklumat sekolah) dan papan kenyataan belakang:-visi dan misi -peraturan kelas
-jadual waktu -pelan kebakaran
-jadual bertugas -sudut mata pelajaran
-carta organisasi -sudut ilmu
-senarai pelajar -sudut pengiktirafan kelas
-senarai inventori -matlamat/ objektif/ slogan
c. Hiasan dan kata-kata motivasi
d. Susun atur perabot (kerusi, meja, almari, dll) termasuk selepas waktu persekolahane. Disiplin pelajar di dalam kelas (bonus)
-kedatangan baik / salah laku minimum / keluar kelas dengan kebenaran, dsb.
iii. Penilaian dibuat oleh kumpulan panel penilai sepanjang minggu.
iv. Anugerah sijil penghargaan setiap minggu dengan nilai kemenangan.
(Tempat pertama mingguan = RM15.00 / Tempat kedua = RM10.00 / Tempat ketiga = RM5.00)
v. Kelas yang mendapat 50 markah ke bawah perlu membuat kerja amal/ denda.
Panel Penilai
Minggu 1
-
-
-
Minggu 2
-
-
-
Minggu 3
-
-
-
Minggu 4
-
-
-
(atau – guru bertugas mingguan dengan bantuan ajk pengawas)
Contoh borang pemarkahan
Tarikh : ………………… Hari : …………………….. Masa : ……………………
Kelas | Kebersihan | Maklumat Pendidikan | Kekemasan | Bonus | J U M L A H
| K E D U D U K A N | |||||
Lantai Dinding Koridor |
Tingkap
| Sudut Mata Pelajaran | Sudut Bacaan | Informasi Kelas | Susunan meja/ Kerusi/ Perabot | Hiasan/ Kreativiti | Disiplin/ Kehadiran | Projek Khas Kelas | |||
15 m | 15 m | 15 m | 15 m | 10 m | 15 m | 15 m | 5 m | 5 m | 110 m | ||
1 Cendekia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Bestari |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Terampil |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Arif |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Dedikasi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Inovatif |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Jati Diri |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 Cendekia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 Bestari |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 Terampil |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 Arif |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 Dedikasi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 Inovatif |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 Jati Diri |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 Efisien |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 Cendekia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 Bestari |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 Terampil |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 Arif |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 Dedikasi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 Inovatif |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 Jati Diri |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 Cendekia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 Bestari |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 Terampil |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 Arif |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 Dedikasi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 Cendekia |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 Bestari |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 Terampil |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 Arif |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 Dedikasi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nama Penilai :
i.
ii.
iii.
Tandatangan ketua penilai
Terima kasih atas perkongsian ilmu ini!=)
ReplyDeleteMohon kongsi. Syukran.
ReplyDeleteTingkatkan Integriti anda
ReplyDeletemohon share.tq
ReplyDeleteTkasih atas perkongsian
ReplyDeleteTerima kasih atas perkongsian. Moga Allah permudahkan urusan Puan
ReplyDeleteTq
ReplyDeleteMohon share tq
ReplyDeleteTerima kasih atas perkongsian idea yang sangat baik. Semoga Allah membalas kebaikan cikgu.
ReplyDelete